Jumbossa on otettu käyttöön vastuullisuuskerroin, jonka avulla kauppakeskus tähtää Suomen vastuullisimmaksi kauppakeskukseksi vuoteen 2030 mennessä.
Vastuullisuuskerroin koostuu kauppakeskuksen omien, siellä toimivien liikkeiden sekä asiakkaiden eri kokoisista vastuullisuusteoista, jotka yhteenlaskettuna tuottavat kokoaan suuremman kerrannaisvaikutuksen. Teoilla edistetään esimerkiksi ekologista kestävyyttä ja sosiaalista yhdenvertaisuutta.
Pienetkin teot voivat vaikuttaa isosti, kun niitä on tekemässä tarpeeksi suuri joukko ihmisiä. Kauppakeskuksessa on 170 liikettä, lähes 2000 työntekijää ja vuositasolla liki 12 miljoonaa kävijää, missä on äärettömästi mahdollisuuksia vastuullisen teon tekemiseen.

Vastuullisuuskertoimessa on kyse liikkeiden, asiakkaiden, lähialueiden ihmisten ja Jumbon omista vastuullisuusteoista, jotka saattavat yksittäisinä tekoina olla pieniä, arkisia valintoja mutta yhteenlaskettuna tuottavat Suomen suurimman vastuullisuuskertoimen. Jokaisella teolla on vaikutusta ja niistä jokainen kasvattaa vastuullisuuskerrointa.
Vastuullisuuskerroin ei ole matemaattisesti pätevä kaava, vaan sen idea on ilmentää yhdessä tekemisen mahdollisuuksien rajattomuutta. Mitä enemmän toimijoita ja tekoja, sitä suuremmaksi kerroin kasvaa.
Yksi ensimmäisistä Jumbon vastuullisuusteoista on vantaalaistaiteilija Riika Anundilta tilattu yhteisötaideteos, jonka materiaalina käytetään Jumbon uudistuksessa vaihdettuja vanhoja lattialaattoja. Yhteisöllisissä työpajoissa luotava taideteos edistää materiaalinsa puolesta ekologista kestävyyttä, kun vanhat laatat saadaan uudelleen käyttöön. Sosiaalinen vastuu toteutuu puolestaan itse työpajoissa, jotka osallistavat lähialueiden ihmisiä yhteiseen toimintaan.
Anundin ja vantaalaisyhteisöjen luoma taideteos paljastettiin Jumbossa 13.-18.5.2024 järjestetyn vastuullisuusviikon päätteeksi. Tapahtumaviikon aikana vastuullisuuden teemat näkyivät kauppakeskuksessa esimerkiksi kiertotalouden muodossa.


Kierrätykseen panostaminen on tuottanut tuloksia
Kierrätykseen panostaminen yhteistyössä vuokralaisten ja kierrätys- ja jätehuoltopalveluista vastaavan Stena Recyclingin kanssa on tuottanut tulosta – jätemäärä on laskenut ja lajittelu tehostunut.
Vuoden yhteistyön jälkeen tulokset alkavat näkyä. Vaikka Jumbon myynti nousi, jätemäärä on saatu laskuun. Lähtötilanteeseen verrattuna sekajätteen määrä on vähentynyt yli 40 % ja kokonaisjätemäärä on laskenut noin 10 %. Liikkeille on tarjottu tietoa ja kierrätysasiantuntijoiden apua. Lisäksi jätelaiturien toiminnallisuutta, siisteyttä ja opastusta sekä kierrätysmahdollisuuksia on parannettu.
Lue aiheesta lisää kierrätys- ja jätehuoltopalveluistamme vastaavan Stenan Recyclingin asiakastarinoista.

Prisman energiatehokkuustoimenpiteet
Prismassa on vuoden 2024 aikana tehdyn uudistuksen myötä parannettu energiatehokkuutta noin 10 %. Prisman myymälässä on otettu käyttöön ovelliset kylmälaitteet ja luonnollista kylmäainetta (hiilidioksidi) käyttävä kylmälaitos. Uudet ovelliset kylmäkalusteet ovat energiatehokkaampia ja niiden avulla saadaan paremmin säilytettyä oikea säilytyslämpötila tuoteturvallisuuden varmistamiseksi myös mahdollisten lyhyiden sähkökatkojen aikana. Prismassa on lisäksi parannettu energiatehokkuutta valaistuksen sekä ilmanvaihdon ja lämmitysjärjestelmien muutoksilla.