Nyt tehdään entistä Jumbompaa kauppakeskusta
Jumbo-Flamingossa on käynnissä uudistustyö, jonka tavoitteena on yhtenäisempi, aiempaakin viihtyisämpi ja helpommin saavutettava kauppakeskus. Johtaja Olli Lehtoaro uskoo, että tulevaisuuden menestyvät kauppakeskukset tarjoavat kävijöilleen paitsi yhteisöllisiä avoimia tiloja myös aiempaa enemmän elämystalouteen perustuvia palveluja.
Elämyksellisyyden rooli kauppakeskusten tarjonnassa kasvaa koko ajan. Jumbo-Flamingo on tästä jo nyt hyvä esimerkki, sillä siellä viihdepalvelut yhdistyvät luontevasti kauppakeskuksen kokonaistarjontaan. Lisäksi kauppakeskus on kohtaamispaikka.
– On ehkä kliseistä kutsua kauppakeskuksia vanhan ajan toreiksi, mutta samaa tehtävää ne toteuttavat. Ne ovat nykyajan kohtaamispaikkoja, jotka ovat säältä ja liikenteen hälyltä suojassa. Voisi kiteyttää, että kauppakeskus on turvallinen kaupunki kaupungissa. Se on luonteva paikka hoitaa monenlaisia arjen asioita, Lehtoaro sanoo.
Lehtoaro arvioi, että kävijöiden mielikuva kauppakeskuksista lähenee koko ajan julkista tilaa. Kauppakeskuksissa on hänen mukaansa koko ajan enemmän kirjastojen ja TE-keskusten tapaisia julkisia palveluita.
– Kauppakeskuksen pitää mahdollistaa kävijöille muutakin kuin vain kaupallista ajanvietettä. Jumbo-Flamingossakin on apaamispaikkoja, jotka eivät edellytä sitä, että kävijä ostaa jotakin.
Monipuoliset palvelut
Myös työelämän ja -tapojen muutokset ja etätyön lisääntyminen on huomioitu.
– Avoin työskentelytilamme Wörkkis on vapaasti kaikkien kävijöiden käytettävissä. Se on osa laajaa palvelutarjontaamme: työskentelyn lomassa voi ostaa esimerkiksi lounaan tai noutaa kahvin jostakin kauppakeskuksen lukuisista kahviloista tai ravintoloista, Lehtoaro kertoo.
Hän ennustaa, että kauppakeskuksiin tulee myös enenevässä määrin palveluja, jotka liittyvät esimerkiksi terveyteen ja hyvinvointiin.
– Jumbo-Flamingon terveys- ja hyvinvointipalveluita tulee täydentämään alkuvuonna 2024 SPR:n veripalvelu. Heillekin on tärkeää tulla paikkaan, jossa ihmiset muutenkin liikkuvat.
Helppo tulla
Jumbo-Flamingon uudistuksen ensimmäinen vaihe jatkuu loppuvuoteen 2024. Uudistuksessa kauppakeskuksen pintoja ja sisärakenteita muutetaan ilmeeltään ja tunnelmaltaan yhtenäisemmiksi.
– Päivitämme esimerkiksi keskusaulan ja lisäämme viheralueita. Myös kauppakeskukseen saapumista helpotetaan: parkkihalleja uudistetaan ja kevyen liikenteen yhteyksiä parannetaan.
– Meillä on Jumbo-Flamingossa vastuullisuusohjelma, joka tähtää vuoteen 2030. Keskitymme erityisesti sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen. Siksi pyrimme myös mahdollistamaan kävijöillemmekin ekologiset valinnat paitsi ostospäätöksissä myös liikkumisen kannalta, Lehtoaro sanoo.
Tavoite ykkössija
Uudistus tuo asiakkaille entistä Jumbomman ja monipuolisemman kauppakeskuksen. Ympäröivä alue kehittyy myös kovaa vauhtia. Kaupunkilaisia palvellaan monipuolisesti siellä, mihin heidän on helppo tulla.
– Vantaan kaupungin tuore ratikkapäätös osoittaa, että koko Aviapoliksen ja Jumbo-Flamingon vetovoimaan uskotaan ja sitä halutaan lisätä. Me olemme mukana tässä kehityksessä ja vahvistamme Vantaan elinvoimaisuutta. Meille on tärkeää, että vastaamme asiakkaidemme odotuksiin myös tulevaisuudessa, Lehtoaro sanoo.
– Haluamme varmistaa, että Jumbo-Flamingo on jatkossakin myynniltään Suomen ylivoimainen ykkönen ja johtava kauppakeskus, hän toteaa.