”Uudistamisella luodaan uskoa tulevaan” – entistä Jumbompi uudistus vuokrauspäällikön silmin
Tiina Leskinen pitää huolen Jumbo-Flamingon nykyisistä vuokralaisista ja houkuttelee uusia. Keskellä entistä Jumbompaa uudistusta sujuva yhteistyö kaikkien osapuolten välillä on äärimmäisen tärkeää. Kyky uudistua on kauppakeskuksille elinehto.
Jumbo-Flamingon käytävillä aherretaan uuden parissa. Lattioita uusitaan, liikkeiden julkisivuja ehostetaan ja keskusaulaankin on ilmestynyt näyttävästi puettuja rakennustelineitä. Mitä tämän kaiken keskellä tekee kauppakeskuksen vuokrauspäällikkö?
Ensisijaisesti huolehtii ”vuokralaismixistä” Jumbo-Flamingon vuokrauspäällikkö Tiina Leskisen mukaan. Ja ei, kyseessä ei ole kevään uutuuskarkkipussi, vaan kauppakeskuksen menestyksen kannalta elintärkeä asia.
– Työnkuvaani kuuluu yhteydenpito vuokralaisasiakkaisiin ja vuokrasopimusten uusiminen sekä kauppakeskuksen kaupallinen kehittäminen muun muassa uusien ja kiinnostavien vuokralaisten kartoittamisella ja houkuttelulla, Leskinen kuvailee.
Myös käynnissä olevalla Jumbo-Flamingon uudistuksella on Leskisen työn kannalta suuri merkitys. Panostukset kauppakeskuksen ilmeeseen ja tunnelmaan lähettävät tärkeän viestin sekä nykyisille että potentiaalisille vuokralaisille.
– Se, että keskuksen omistajat ovat valmiita panostamaan kauppakeskukseen, on todella hyvä merkki vuokralaisille. Uudistamisella huolehditaan vetovoimaisuudesta ja kilpailukyvystä, kun kauppakeskusta päivitetään tähän päivään. Tämä luo uskoa tulevaisuuteen ja osoittaa, että kauppakeskuksen johdossa mietitään asioita kauemmas huomiseen, Leskinen sanoo.
Tiivistä vuorovaikutusta ja uusia kumppaneita
Vaikka Jumbo-Flamingon uudistustyöt ovatkin vielä käynnissä, Leskinen uskaltaa jo tässä vaiheessa sanoa kokemuksen olleen mielenkiintoinen ja opettavainen. Uudistus on tuonut vuokrauspäällikön työpäiviin lisää vuorovaikutusta ja uusia kumppaneita.
– Uudistuksen aikana vuorovaikutus vuokralaisten kanssa on ollut aiempaa vilkkaampaa, kun olemme heidän kanssaan yhteyksissä paljon muissakin asioissa kuin vain esimerkiksi sopimusasioissa.
Leskinen on aiemminkin tehnyt työtään yhdessä muun kauppakeskustiimin kanssa, mutta nyt tiivistä yhteistyötä tehdään rakennusliikkeen, arkkitehtien ja muutostöiden projektijohdon kanssa.
Sujuva yhteistyö näkyy asiakkaillekin
Sujuva yhteistyö kauppakeskuksen ja vuokralaisten välillä on edellytys tällaisen uudistuksen sujuvalle läpiviennille.
– Viestintä on tässä avainasemassa. Se, että kerrotaan uudistuksen liikkeisiin vaikuttavista ulottuvuuksista hyvissä ajoin ja niin paljon kuin mahdollista. On tärkeää viestiä sekä sopimusosapuolille että myymälätasolle päivittäisistä asioista, Leskinen summaa.
Leskinen jakaa vuokralaisille kiitosta siitä, että uudistuksen positiivinen vaikutus kaikille osapuolille on ymmärretty hyvin.
Kauppakeskuksen ja vuokralaisten hyvä yhteistyö on tärkeää myös asiakaskokemukselle. Liikkeet ovat lähempänä asiakaspintaa, joten on tärkeää, että niissä osataan kertoa asiakkaille mitä ympärillä oikein tapahtuu. Lisäksi liikkeiden kautta kulkeutuu kauppakeskustiimin korviin arvokasta tietoa asiakkaiden tuntemuksista.
Miltä näyttää tulevaisuuden Jumbo-Flamingo?
Leskinen kertoo, ettei malta odottaa uudistuksen valmistumista ja lopputuloksen näkemistä. Mitä vuokrauspäällikkö sitten odottaa uudistuksen jälkeiseltä ajalta?
– Odotan, että uudistunut Jumbo-Flamingo on nykyistäkin viihtyisämpi ja aikaansa istuva. Odotan, että olemme vielä entistäkin monipuolisempi, ja ne hyvät asiat, joista meidät jo tunnetaan, tulevat voimakkaammin esille. Uudistunut Jumbo-Flamingo on ihmisten mielissä ykkösostospaikka ja asiointi meillä on turvallista ja toimivaa.
Kun käynnissä oleva uudistus valmistuu tämän vuoden lopussa, katseet Jumbo-Flamingossa siirtyvät todennäköisesti jo seuraaviin uudistuksiin. Esimerkiksi Vantaan ratikka tulee tulevaisuudessa kulkemaan kauppakeskuksen kautta ja tuo valmistuessaan lisäkävijöiden lisäksi muutostarpeita esimerkiksi Jumbo-Flamingon kulkuyhteyksiin. Tulevaisuudessa myös odotukset kauppakeskuksia kohtaan jatkavat kehittymistään.
– Jatkossa monipuolisuus ja monikanavaisuus korostuvat entisestään, ja jo nyt tärkeiden vastuullisuusasioiden painoarvo kasvaa edelleen. Kauppakeskuksilta kaivataan uudistumis- ja kehittymiskykyä. On tärkeää, että keskuksesta löytyvät nykyisten suosittujen liikkeiden lisäksi myös uusimmat brändit. Tulevaisuudessa kauppakeskukset ovat nykyistäkin tärkeämpiä ajanviettopaikkoja, joihin tullaan paljon viettämään aikaa, tapaamaan ystäviä ja syömään hyvin. Asioinnin täytyy olla helppoa ja sujuvaa.
Toiveita siis riittää, mutta Jumbo-Flamingossa paiskitaan tulevaisuudessakin töitä vuokralaisten ja asiakkaiden odotusten täyttämiseksi.