”Viestintä on muutoksessa kaikkein tärkein asia” – Jumbo-Flamingon kauppakeskuspäällikkö kertoo, miten muutostyöt viedään sujuvasti maaliin
Muutostöiden toteuttaminen kiireisessä kauppakeskuksessa vaatii yhteistyötä ja vuoropuhelua. Kauppakeskuspäällikkö Niina Taskin pitelee entistä Jumbomman uudistuksen lankoja käsissään ja huolehtii eri osapuolten tyytyväisyydestä. Jumbo-Flamingon kävijöille tämä kaikki näkyy vain vähän – silti taustalla tapahtuu vaikka ja mitä.
Jumbo-Flamingon kauppakeskuspäällikkö Niina Taskin on innostuneissa tunnelmissa. Muutostyöt kauppakeskuksessa alkoivat kesällä, ja Taskinille se tarkoittaa suunnitelmien konkretisoitumista. Töiden edetessä tutut havainnekuvat muuttuvat vaihe vaiheelta todellisuudeksi kauppakeskuksen käytävillä.
– On hienoa nähdä konkretiaa. Käyn päivittäin katsomassa, miten työt ovat edenneet. On upeaa huomata, miten esimerkiksi uusi lattia on jo valmistunut Stockmannin päädyn toisessa kerroksessa, Taskin sanoo.
Työt ovat lähteneet Taskinin mukaan liikkeelle hienosti. Vaikka aikataulut tämänkaltaisissa projekteissa elävät aina, on suunnitellussa tahdissa pysytty suhteellisen hyvin. Eteen tulleisiin muutoksiin on pystytty reagoimaan, ja työt ovat pysyneet erinomaisesti käynnissä.
Tiivis vuorovaikutus avain hyvään yhteistyöhön
Muutostöiden onnistunut toteutus kiireisessä kauppakeskusympäristössä ei ole itsestäänselvyys. Se vaatii paljon työtä – työtä, joka ei näy ulospäin. Taskinilla on tässä tärkeä rooli, sillä hän huolehtii tiedonkulusta lukuisten eri osapuolten välillä. Millä kauppakeskuspäällikkö saa hommat sujumaan ja mitä kaikkea on huomioitava laajassa projektissa?
– Viestintä on muutoksessa se kaikkein tärkein asia. Jatkuva vuoropuhelu vuokralaisten, asiakkaiden, suunnittelijoiden, rakennuttajien, arkkitehtien ja omistajien kanssa on avainasemassa, Taskin sanoo.
On väistämätöntä, että muutostöiden vaikutukset osuvat kaikkien liikkeiden kohdalle hetkeksi ja näkyvät jollain tavalla myös kauppakeskuksessa asioiville.
– Meluisat ja likaiset työt tehdään tästä syystä pääosin yöaikaan. Huolehdimme lisäksi siitä, etteivät kulkureitit katkea – eli että kauppakeskus toimisi kaikkien käyttäjien kannalta mahdollisimman hyvin koko prosessin ajan.
Ja koska uudistusta lopulta tehdään ennen kaikkea asiakkaita varten, myös asiakasviestinnän tulee olla monikanavaista ja tavoittavaa.
– Verkkosivujemme Jumbo uudistuu -osiosta löytyvät muutostöiden uusimmat käänteet. Lisäksi uudistuksen vaiheita näkyy somekanavissamme. Kauppakäytäville ovat lisäksi ilmestyneet ihastuttavat ”spagettihahmot” ja työmaa-aidat merkiksi siitä, että täällä työskennellään juuri nyt, Taskin muistuttaa.
Tavoitteena entistä Jumbompi kauppakeskus
Muutostöiden tavoitteena on entistä viihtyisämpi ja yhtenäisempi Jumbo-Flamingo.
– Haluamme tuoda vieläkin selkeämmin esille loistavia ominaisuuksiamme, kuten viihteellisyyttä, selkeyttä ja avaruutta. Yhtenäistämme eri tiloja ja lisäämme istuinalueita, kohtaamispaikkoja, viherkasvillisuutta sekä elämyksellisyyttä.
Taskin muistuttaa myös, että uudistunut kauppakeskus pystyy vastaamaan entistä paremmin kauppakeskusten kiristyneeseen kilpailuun. Menestyvä Jumbo-Flamingo on koko lähialueen etu.
– Lähialueen kasvu ja kehittyminen on meidän kannaltamme hyvä asia, ja me haluamme olla osaltamme mukana edistämässä tätä kehitystä. Tiivis yhteistyö Vantaan kaupungin ja lähialueen toimijoiden kanssa on meille tärkeää. Toivottavasti jatkossa voimme tuoda esimerkiksi enemmän palveluja kauppakeskukseen, Taskin toteaa.
Entistä Jumbompaa -uudistus valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2024 lopulla. Tulevan joulusesongin ajaksi uudistustyöt hiljenevät ja jatkuvat taas tammikuussa. Parhaiten töiden edistymistä voi seurata paikan päällä Jumbo-Flamingossa. Siis tervetuloa!