Kauppakeskus Jumbo-Flamingon viime vuosi sujui valoisissa merkeissä koronapandemiasta huolimatta.

Jumbo-Flamingon vuoden 2021 kokonaismyynti oli 450 miljoonaa euroa. Myynti kohosi edellisestä vuodesta + 10 %. Näillä luvuilla Jumbo-Flamingo on edelleen myynniltään Suomen suurin kauppakeskus. Jumbo-Flamingossa asioi vuoden 2021 aikana yli 10,5 miljoonaa kävijää. Nousua vuoden 2020 asiakaslukuihin oli yli 4 prosenttia.

”Iloksemme voimme todeta, että pitkäjänteinen työ kauppakeskuksen brändin ja tunnettuuden rakentamisessa kantaa haasteellistenkin aikojen yli, kuten Taloustutkimuksen teettämästä kauppakeskustutkimuksesta voimme huomata. Jumbon tunnettuus vantaalaisten keskuudessa on 100 % ja pääkaupunkiseudun asukkaiden 96 %. Tutkimuksen mukaan Jumbo on yleisarvosanaltaan paras ja mieluisin kauppakeskus pääkaupunkiseudulla”, kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro tyytyväisenä toteaa ja jatkaa ”Taloustutkimuksen mukaan Jumbosta löytyvät parhaat urheilu- ja vapaa-ajan liikkeet sekä kierrätyspisteet. Flamingon osalta samaisessa tutkimuksessa todetaan Flamingon olevan pääkaupunkiseudun elämyksellisin keskus, josta löytyvät parhaat viihde- ja vapaa-ajanpalvelut, ravintola- ja kahvilapalvelut sekä parhaat palvelut lapsiperheille.”

Jumbo-Flamingosta löytyy monipuolisesti niin tunnettuja ulkomaisia kuin tuttuja kotimaisia brändejä. Viime vuonna Jumbossa avasi liikkeensä muun muassa Skechers, Søstrene Grene, JYSK, Musti&Mirri, Synsam, Yeppo&Soonsoo sekä Shoe House. ”On hienoa huomata, että olemme saaneet kehitettyä liikevalikoimaamme toivottuun suuntaan ja vuokrattua liiketilat lähes 100 %”, Lehtoaro iloitsee ja jatkaa ”Hyvä yhteistyö vuokralaisten ja yhteistyökumppanien kanssa tuottaa tulosta. Viime vuonna avasimme Jumboon Suomen ensimmäisen kahden hypermarketin yhteisen ruoan verkkokauppojen noutopisteen K-Citymarketin sekä Prisman kanssa.”

Vuonna 2021 Jumbo-Flamingossa toteutettiin myös mittava energiatehokkuushanke. Hankkeen avulla päivittäistavarakauppojen ja kiinteistön jäädytysverkosta ja poistoilmasta kerätään hukkalämpö talteen, joka hyödynnetään kiinteistön lämmityksessä. Saavutettu energiansäästö on 75 % kiinteistön lämmitykseen kuluvasta energiasta. Lisäksi viime vuonna Jumbossa uudistettiin autojen sähkölatauspaikkoja, joita uudistuksen jälkeen on käytössä yli 50.

(Kuva: Kari Palsila)